Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om våra utredningar, behandlingar och hur det går till att få vård hos Althea Care.
Vem kan söka till Althea Care?
Hur söker jag mig till er?
Behöver jag remiss för att söka till Althea Care?
Vad är ett informationsbesök?
Vi undersöker tillsammans möjligheten att få en utredning finansierad via Försäkringskassan. Om vi efter informationsbesöket bedömer att vi ska gå vidare med en ansökan hjälper vi dig med att göra en ansökan till Försäkringskassan.
Hur loggar jag in på Curoflow?
Skriv adressen https://dashboard.curoflow.se/altheacare i din webbläsare och logga in med BankID.
Är ni två vårdnadshavare som ska ha tillgång till ärendet är det viktigt att den som inte skapar ärendet för barnet loggar in och färdigställer sitt konto i god tid innan det bokade besöket.
Behöver mitt barn vara med på informationsbesöket?
Vad kostar ett besök hos Althea Care?
Vid godkänt förhandsbesked från Försäkringskassan avseende utredning eller behandling, betalar du som vuxen patient endast för patientavgifter.
Vad kostar en utredning hos Althea Care?
Det finns även möjlighet att själv stå för kostnaden, kontakta oss via hemsidan eller på kontakt@altheacare.dk för mer information.
Är du dansk medborgare hittar du prisuppgifter under fliken “For danskere”.
Vad gäller vid ombokning/avbokning av besök?
Vid sen av-/ombokning av besök (mindre än 24 timmar innan bokad tid) samt vid uteblivande från besök tillkommer en avgift på 200 SEK. Denna avgift gäller per varje sent av-/ombokat eller uteblivet besök och betalas digitalt i vårt kommunikationssystem Curoflow. Detta gäller både barn och vuxna men ej vid informationsbesök.
Hur gör jag för att söka om ett förhandsbesked?
Jag vill skicka journalanteckningar/utlåtande till er, hur gör jag?
Du kan när som helst bifoga journaler genom att skicka ett meddelande till oss via curoflow. För att göra detta, tryck på “skicka meddelande till oss” på inloggningssidan. Välj “journaler” som orsak, identifiera dig med BankID och bifoga valda journaler.
Har du en pågående chatt med din vårdkoordinator kan du bifoga journalerna där.